Saturday, September 17, 2022

Mario Vargas Llosa (Mario Vargass Ljosa)

1. - Zelena kuća by Mario Vargas Llosa - Bestseler:



Zelena kuća
je izuzetno važan roman u istoriji latinoameričkog buma, i nezaobilazno iskustvo za sve koji žele da dublje upoznaju prozno delo Marija Vargasa Ljose. 

 U Pijuri, pustinji u peruanskom priobalju, jedan starac, don Anselmo, podiže zelenu kuću, kuću uživanja. Mnogi će je posećivati i širiti priču o razvratnim uslugama koje su tu pronašli sve dok Zelena kuća ne preraste u mit. 

Onda će je, zajedno sa ostalim „čuvarima morala“, u borbi protiv „izopačene jazbine“ spaliti jedan sveštenik. 

Godinama kasnije, Don Anselmova ćerka Čunga osniva novu javnu kuću, i daje joj isto ime Zelena kuća. 

Zajedno sa novim zidovima iz pepela je izašao stari duh bordela. Novi gosti pletu stare niti razvrata, posrnuća, života... 

 

Godinu dana po svom objavljivanju roman je osvojio Nagradu kritike, a zatim i Međunarodnu nagradu za književnost Romulo Galjegos, za najbolji roman napisan na španskom jeziku.


2. - Avanture Nevaljale Devojcice by Mario Vargas Llosa:


U vrlo ranom uzrastu Rikardo ostvaruje san koji je u svojoj rodnoj Limi imao otkad zna za sebe: da živi u Parizu. 

Ali ponovni susret s ljubavlju iz mladosti sve će promeniti. Mlada devojka, nekonformista, avanturistkinja, pragmatična i nemirna, izvući će ga iz malog sveta njegovih ambicija. 

 

Stvarajući zadivljujuću napetost izmedju komičnog i tragičnog, Mario Vargas Ljosa se igra sa stvarnošću i fikcijom kako bi izneo priču u kojoj nam se ljubav predstavlja kao nešto što se ne može definisati, kao vlasnica hiljadu lica, poput nevaljale devojčice.


3. - Tetka Hulija i piskaralo by Mario Vargas Llosa:


Majstorski, višeslojni roman Maria Vargasa Ljose vodi čitaoca u grad njegove mladosti, u Limu u Peruu, gde mladi student Marito naporno radi u programu vesti lokalne radio-stanice. 

Dve pridošlice unose pometnju u njegov život. Prva je njegova tetka Hulija koja se nedavno razvela i trinaest je godina starija od njega, a s kojom počinje tajnu ljubavnu aferu. 

Druga je manični pisac radio-drama Pedro Kamaćo, čije pikantne, oštre sapunice ne prestaju da plene pažnju slušalaca. 

Dok postepeno ludi, Pedro odabire Marita za čuvara svojih tajni.


4. - Rat za smak (kraj) sveta by Mario Vargas Llosa:


Uzimajući za glavni motiv događaje koji su se desili krajem XIX veka u Brazilu, kada je mlada Republika povela rat protiv grupe verskih fanatika u zabačenim severoistočnim visoravnima zemlje, Vargas Ljosa pripoveda oporu i zajedljivu priču o onima koji su na dnu društvene lestvice i koji, umesto da u novoj vladi prepoznaju mogućnost svog spasenja, nalaze strah od promena. 

Zaostala sirotinja pobuniće se protiv građanskog braka, popisa stanovništva, decimalnog sistema… 

Kruta vojnička logika nove države neće imati nimalo razumevanja za pomahnitalu sirotinju. 

Tako će nastati rat za smak sveta sa konačnim bilansom od četrdeset hiljada poginulih.


5. - Grad i Psi by Mario Vargas Llosa - Bestseler:


Radnja romana "Grad i psi", kojim je Vargas Ljosa zadobio međunarodno priznanje, odvija se u vojnoj gimnaziji s internatom gde su pitomci podvrgnuti strogoj vojničkoj disciplini, i gde vladaju nepisana pravila i zakon jačega. 

Mladi ljudi primorani su da nauče da se uklope u takvu sredinu i žive otuđujućim načinom života, koji im ne dozvoljava da se razvijaju kao ličnosti, i gde su neprekidno potčinjeni i poniženi.


6. - Pohvala Pomajci by Mario Vargas Llosa:


Ovom knjigom Vargas Ljosa je uspeo da nam svoje omiljene teme, ljubav i erotiku, predstavi na nov, veoma provokativan način. 

Tumačeći šest reprodukcija slika, on ih ujedno oživljava i kroz njih nam priča priče u kojima ljupki i lepi Fončito uznemirava svoju maćehu, donju Lukreciju, a don Rigoberto se posvećuje ponoćnim maštanjima terajući nas da se zapitamo je li dečak sam Eros koji se zavlači u nedra zrele žene, ili je reč o sanjarijama njenog muža, don Rigoberta. 

Preplićući mit i stvarnost, Vargas Ljosa će nas provesti i kroz ispovesti vladara drevne Lidije i Dijane, boginje lova.


7. - Pripovjedac Prica by Mario Vargas Llosa:


Mario Vargas Llosa u ovome romanu, objavljenom 1987. godine, prepleće dva narativna toka. 

U jednom, autobiografski pripovjedač na izložbi u Firenci vidi fotografiju Machiguenga Indijanaca koje je posjetio prije dvadeset godina. Retrospekcijom se vraća u prošlost u doba studentskoga prijateljevanja sa Saúlom Zuratom, koji je kasnije nestao negdje u Amazoni. 

Taj se pripovjedni niz prepleće s poglavljima u kojima se pripovijeda o kozmologiji Machiguenga Indijanaca, njihovim običajima i kulturi. 

 

U romanu, koji su kritičari prepoznali kao egzemplarno djelo magijskog realizma, Mario Vargas Llosa znalački miješa zbilju i fikciju, mitsko i fantastično, pri čemu “magijsko-realistička” nije samo čudesna zbilja Amazone i amazonskih Indijanaca, nego i sama narativna elaboracija. 

Nasljedujući antropološku tradiciju latinoameričkog romana, vješto uplećući autobiografske elemenate u fikciju, Vargas Llosa u ovom romanu problematizira i uklapanje Indijanaca (lingvističko, političko) u službenu hispanofonu kulturu Perua.


8. - Diskretni heroj by Mario Vargas Llosa:


"Više volim da me ubiju. Nećete dobiti od mene ni pare, jer mislim da mi časni, radni i pristojni ljudi ne smemo da se plašimo razbojnika i lopova kao što ste vi...“ 

 

Don Felisita Janakea, vlasnika Prevoznog preduzeća Narivala iz Pijure, neko ucenjuje. 

Don Ismael Karera, vlasnik osiguravajuće kompanije iz Lime, smišlja užasnu osvetu sinovima besposličarima koji su pokušali da ga ubiju. 

 

Ova dva čoveka ipak nešto povezuje – obojica su diskretni buntovnici koji pokušavaju da preuzmu kontrolu nad svojom sudbinom. 

Dok Ismael prkosi svim konvencijama svog staleža, Felisito bira da se osloni na nekoliko osnovnih pravila protiv ucene. Nijedan nije borac za opštu pravdu, ali obojica se uzdižu iznad sveopšte osrednjosti da bi živeli u skladu sa svojim snovima i idealima.


9. - Keltov san by Mario Vargas Llosa:


Avantura je započeta 1903. u Kongu a završena jednog jutra 1916. u londonskom zatvoru. 

Ovo je životna priča Irca Rodžera Kejsmenta. Heroj i negativac, izdajnik i slobodar, moralan i nemoralan – njegov višeznačni lik se gasi i ponovo rađa posle smrti. 

Kejsment je bio jedan od prvih Evropljana koji je obelodanio užase kolonijalizma. 

S njegovih putovanja ostala su dva čuvena izveštaja koji su potresli tadašnje društvo. 

Objavljivanjem delova njegovih dnevnika sumnjive verodostojnosti javnost je učinila sve da bude prognan i zaboravljen. 

Do danas... 

 

„Kuća talaca bila je manja prostorija (...) Prostor je bio tako tesan da mnoge žene nisu mogle ni da sednu ni da legnu, nego su morale da stoje.... smrad mokraće i izmeta bio nepodnošljiv. 

(...)

 "– Po kom kriterijumu ih puštate? – upitao je konzul. 

– Ne odlučujem ja, nego sudija, gospodine. Ima ih trojica u Kokilatvilu. Postoji samo jedan kriterijum: kada muževi isporuče kvote koje duguju, mogu da odvedu svoje žene.

 – A ako to ne urade?"


10. - Pet uglova by Mario Vargas Llosa:


Devedesetih godina prošlog veka Peruom haraju nasilje, beskrajna korumpiranost vlade Alberta Fuhimorija i senzacionalističko novinarstvo. 

 

 „Zamisao o ovom romanu otpočela je slikom dve gospođe, prijateljice, koje jedne noći nenadano doživljavaju erotske senzacije. Zatim se ta zamisao postepeno pretvorila u detektivski roman, gotovo triler, a triler se preobrazio u svojevrsni mural peruanskog društva u poslednjim mesecima ili sedmicama Fuhimorijeve i Montesinosove diktature. 

Dopala mi se ideja da priča bude nazvana Pet uglova, kao četvrt koja na neki način predstavlja simbol Lime, Perua, a takođe i razdoblja u koje je smeštena ova priča. 

Ako postoji tema koja prožima celu povest, koja se provlači kroz nju, onda je to novinarstvo, žuta štampa. 

Fuhimorijeva diktatura je koristila žutu štampu, novinarstvo skandala, kao političko oružje da sroza ugled i da u moralnom pogledu uništi sve svoje protivnike. 

Istovremeno, prikazuje se kako novinarstvo, koje može biti nešto nisko i prljavo, najednom može postati instrument oslobođenja, građanske i moralne odbrane jednog društva. 

Ta dva lica novinarstva su jedna od centralnih tema Pet uglova.“ 



  • Grupa:

IDENTIFIKACIONI (ID) BROJEVI:

SC:
1-100__101-200__201-300

301-400__401-500__501-600

Related Posts:

0 comments:

Post a Comment